De hyppige ord er gode og taknemmelige, når man vil have bevægelse ind i undervisningen - og vi kender alle mindst en million lege med de hyppige ord.
Og alligevel har jeg ofte tænkt på, om det ikke var tidsspilde at øve de 120 eller 360 ord, når de stadig blev stavet di af flertallet i klassen.
Indtil jeg læste Gertrud Brandts opdaterede bog Flydende læsning, hvor hun har et kapitel om de hyppige ord.
Hyppige ord skal ligesom al anden stavning læres i kontekst for, at det kan sidde rigtig fast. Klassens læsebog Ida og Emil blev inddraget til formålet, da den er fuld af de hyppige ord. Når vi stødte på "nye" hyppige ord, gennemgik vi dem på tavlen, talte om drillebogstaver og -lyde og satte dem op på klassens ordtavle. Dernæst brugte vi ordene i klassens små skriveopgaver.
Et par gange om ugen brugte vi læsebogens kapitler til sætningsdiktat med alt mellem 2 til 5 sætninger. Eleverne havde selvfølgelig haft sætningerne for som lektie, så de kunne få succes med opgaven. Det gav ingen forberedelsestid, eleverne syntes det var sjovt, OG lige pludselig kunne de rent faktisk stave de hyppige ord.
For at gøre det endnu mere overskueligt for mig selv, sørgede jeg for at frasortere alle lydrette eller lydlette ord. Altså væk med han, hun, fra, få, en og andre lignende ord.
Hvis I vil låne Gertrud Brandts bog af mig, så sig endelig til!
😏😏 Louise