Begynderskrivningen kan være svær at få hul på både for elever og lærere.
Før hver skriveopgave vælger jeg et fokus. Skal eleverne lære at skrive en bestemt teksttype fx en berettende tekst, har vi fokus på de sproglige karakteristika ved denne type tekst. Skal vi lære om sætninger og at sætte punktum, har vi fokus på dette.
Jeg indleder skriveopgaven med kort at fortælle om fokus for skriveopgaven. Derefter får eleverne alt mellem 10 til 20 minutter til at skrive i, mens jeg går rundt og retter elevernes tekster sammen med dem. Er fokus på punktum, retter vi kun punktum. Er fokus på en berettende tekst, kan vi tale om brug af tidsord, udsagnsord i datid og at skrive i kronologisk rækkefølge. Derefter ser vi i fællesskab på en elevs tekst og retter den sammen. Eleverne føler sig ikke udstillede ved at få deres tekst skrevet på tavlen - for alt det har vi brugt tid på at tale om.
Jeg er blevet inspireret af metoden Guided Writing, som I kan læse og høre mere om på Pernille Terkelsens hjemmeside:
Metoden er tids- og arbejdskrævende, og jeg har derfor adopteret den i en lettere version. Jeg har dog valgt at bruge tid på skrivningen, så den har været et fast indslag hver uge. Jeg har også valgt at repetere det valgte fokus i et par uger ad gangen.
Eksempler på fokus for en skriveopgave kunne være:
- En vokal i hver stavelse
- Mellemrum mellem ordene
- Bogstavernes placering og skriveretning / små og store bogstaver
- Hele sætninger og sætte punktum
- Helsætninger og sætte komma foran bindeord
- Vokalsænkninger
- Tekststruktur/genre: berettende tekst, argumenterende tekst, informerende tekst
😏😏 Louise